Arla Köket Färskost

Kommer ni ihåg att jag fick en härlig kladdkaka med en hemlig ingrediens i förra veckan? Du kan läsa om det HÄR!
 
Idag fick jag veta att det var färskost i kladdkakan som var den hemliga ingrediensen. Arla Köket har lanserat sin senaste nyhet - Färskost. Den kommer i fyra smakvarianter; naturell, yoghurt, rucola pesto och fruktig curry. Nyheterna är framtagna för att användas i såväl bakning som matlagning och är utmärkta komplement till andra mejeriprodukter som creme fraiche och kvarg. De innehåller endast naturliga ingredienser och är kokbara.
 
 Färskostarna lämpar sig i allt från kalla och varma rätter som pajer, gratänger och röror till desserter som cheesecake och söta bakverk. Färskostarna säljs i praktiska bägare om 200 gram och kostar ca 13,50 för naturell/yoghurt och ca 16,50 kr för de smaksatta färskostarna. Du hittar dem i mejerikylen i din butik.
 
Jag använder färskost ofta i både matlagning och bakning så skoj att Arla Köket valt att ta fram dessa nyheter.
Självklart ville jag testa nyheterna direkt och valet föll på den smaksatta färskosten fruktig curry som fick agera smaksättare i en lammfärsgratäng, riktigt gott blev det så jag ser med spänning fram emot att prova de andra färskostarna.
 
Inom kort får ni även receptet på den smarriga kladdkakan jag skrivit om tidigare!
 

4 port.
 
500g lammfärs
1/2 gul lök
1 burk konserverade körsbärstomater
200g Arla Köket Färskost fruktig curry
1 tsk salt
Svartpeppar
600g skivad potatis
 
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka löken. Fräs lammfärs och lök i smör i en traktörpanna. Rör ner tomater och färskost. Smaka av med salt och peppar. Antingen kokar du potatis och skivar den tunt eller så skivar du potatisen rå men låter istället gratängen stå längre i ugnen. Varva köttfärsröran med potatis i en ugnsfast form. Gratinera i mitten av ugnen i ca 15 minuter (kokt potatis) eller i ca 30-40 minuter (okokt potatis). Servera med en god sallad.
 
Inspiration: Arla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0