Kitkat-tårta

Jag har sett den på webben en massa gånger men aldrig provat att baka den själv. När sonen fyllde 1 år ville jag dock ge den ett försök då denna tårta ser helt fantastisk ut. Ursprungsreceptet hade inga exakta mått så jag har fått testa mig fram till denna tårta och frågar ni mig både såg den fantastisk ut och smakade fantastiskt =)
 
 
Chokladtårtbotten:
 
300g smör
5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
4 ägg
3 dl hett vatten
 
Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt smöret och de lätt uppvispade äggen. 
Tillsätt det heta vattnet och rör om till en jämn smet. Häll smeten i en smord och mjölad form, ca 26 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 25-35 minuter. 
 
Hallongrädde:
 
ca 3 dl vispgrädde
ca 1 dl hallonsylt
1 msk marsanpulver
 
Vispa grädde, blanda ner hallonsylt efter tycke och smak. Rör sist ner maranpulver. 
 
Chokladkräm:
 
200g Philadelphiaost Marabou
3 dl vispgrädde
3 tsk vaniljsocker
 
Vispa grädden. När den är halvtjock, den får inte vara färdigvispad, klickar du i Philadelphia Marabou och vaniljsocker och fortsätter vispa tills den är så tjock som du vill ha den.
 
KitKat-choklad: ca 12-13 st
 
 
Skär chokladbotten i tre lika stora delar. Lägg en del underst på ett tårtfat. Bred på ett jämnt lager med hallongrädde (spara lite till garnering). Lägg på en till chokladbotten ovanpå hallongrädden och bred på ett jämnt lager med chokladkräm. Lägg till sist på den sista delen av chokladbotten. Bred på ett tunt lager med hallongrädde runt hela tårtan så att kitkat-chokladen kan fasta mot tårtan. Bryt kitkat-chokladen två och två och fäst dem lätt runt tårtan. Ta ett fint snöre/band och knyt runt tårtan så håller sig chokladen bättre på plats. Nu kan du fylla toppen av tårtan med vad du vill, jag tog smarties och Anthon Berg-chokladägg.
 
Inspiration: Bli min jäst
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0