Kladdkaka med saffran och vit choklad

Nu är det verkligen nedräkning till advent, endast tre dagar kvar till vi får tända första ljuset och öppna första luckan. Har en 3-åring här hemma som är eld och lågor inför advent och nedräkning inför julafton! En toppengod kaka att baka till adventhelgen är denna kladdkaka med smak av saffran och vit choklad - mums!! Försökte mig på att göra en bild av en stjärna på kakan men som ni ser fick jag inte alls till det :)
 
 
 
200g vit choklad
200g smör
0,5 g saffran (1 påse)
3 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl

 

Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter och tillsätt sedan saffran. Rör ihop socker och mjöl och häll i smörsmeten i detta. Tillsätt äggen och rör smeten smidig. Häll sedan smeten i en smord och bröad form (gärna med kokosflingor) med löstagbar botten.

Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min i 175 C (den ska vara rejält kladdig, den sätter sig när den kallnar sen). Låt kakan svalna och ställ i kylen till servering. Garnera kakan gärna med florsocker. 

 

Inspiration: Matplatsen 

 

Kommentarer
Postat av: Angelica

Mums vad gott det ser ut. Ha en jätte mysig 1:a advent o start på den nya månaden.. :)

2013-12-01 @ 11:15:16
URL: http://mylifeismyeverything.blogg.se
Postat av: Karolina "Kakolina"

Mums!!!

Tänkte tipsa om min julkalender jag har på min blogg mellan den 1-24 december. Du får gärna gå in och tävla :-)

Vänliga hälsningar,
Karolina

2013-12-02 @ 23:20:40
URL: http://kakolina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0