Panerade färsbiffar med brunsås

Häromdagen gjorde maken en väldigt god middag efter ett recept som jag hittat på webben. Hela familjen gav rätten tummen upp och det enda jag skulle kunna ändra på är att göra dubbel sats av såsen då jag älskar sås och denna blev ganska tjock och då blir det inte så mycket sås som jag skulle önska. Men färsbiffarna blev verkligen möra och saftiga, inte en tillstymmelse till torrhet där inte - mums!
 
 
4-5 port.
 
Lagom mängd potatis
4 msk ströbröd
1,5 dl vatten
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 vitlök
2 krm cayennepeppar
0,5 tsk paprikapulver
0,5 tsk torkad timjan
ca 600g nötfärs
1 ägg
ca 0,5 dl ströbröd till panering
 
Sås:
2 msk smör
1,5 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1,5 msk kalvfond
1 tsk soja
1 krm svartpeppar
1 krm paprikapulver
0,5 krm cayennepeppar
2 krm torkad timjan
 
Rör ihop ströbröd, vatten, salt, peppar, pressad vitlök, och kryddor. Låt stå och dra i fem minuter. Skala potatisen medan detta sväller. Koka potatisen. Blanda nötfärs och ägg i ströbrödet. Forma ca 12 biffar. Höll ströbröd på en tallrik och doppa biffarna i ströbrödet. Smält smör i en stekpanna och stek biffarna på medelvärme. Ta upp biffarna på en tallrik och gör såsen i stekpannan (skölj ej ur emellan). Smält smör och pudra över mjöl. Vispa sedan ner mjölken. Smaksätt såsen med fond, soja och kryddor. Låt såsen koka upp och lägg sedan tillbaka biffarna i såsen och låt sjuda på svag värme några minuter.
 
Inspiration: City Gross

Kommentarer
Postat av: ullie

mmm så gott detta lät då ..
men de blir inte staka ? allaså mina skatter är väldigt aviga mot stakt tyvärr .:(

Svar: Hej Ullie, nej dessa är inte alls starka. Milda, goda smaker =)
Camilla

2013-03-06 @ 23:18:39
URL: http://weberskold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0