Muffinsformar och muffins med geishatopping

På västkusten besökte jag en underbar liten inredningsbutik som sålde produkter från House Doctor och med mig hem kom dessa underbara muffinsformar, enligt butiksinnehavaren kunde formarna användas som glassbägare vilket också måste testas någon dag. Häromdagen bestämde jag mig för att prova mina nya muffinsformar och bakade därför kladdkakemuffins med geishatopping, väldigt gott blev det om jag får säga det själv. Fick dock piffa upp mina muffins med färgglatt strössel då bruna muffins med brun topping inte var det roligaste rent utseendemässigt. Märkte också att formarna var så höga att det krävdes väldigt mycket topping för att man skulle se över kanten på muffinsformarna och med mycket topping så var det därefter svårt att ta ut sin muffins ur formen så man fick tyvärr ha sönder formen för att göra detta. Nästa gång får jag testa att baka större muffins i dem helt enkelt!
 

12 muffins
 
100g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
4,5 msk kakao
0,5 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull och låt svalna något. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda de torra ingredienserna i en skål och blanda ner i äggblandningen. Tillsätt det smälta smöret och blanda om väl. Ställ ut muffinsformar i en muffinsform och häll smeten upp till 1/2-3/4 av formen. Grädda i ugnen i ca 10-12 minuter. Ta ut muffinsen från muffinsplåten och låt svalna innan garnering.
 
Geishafluff
 
3 dl vispgrädde
200g geisha

Värm grädden och smält chokladen tillsammans i en kastrull. Det får inte koka. Häll upp i en bunke och låt stå i kylen i minst ett par timmar. Sedan vispar du med elvisp och spritsar på dina muffins.
 
Inspiration: Linda Blom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0