Pasta Carbonara

Igår var jag och sonen ensamma hemma så då lagade vi en av mina favoriträtter - pasta Carbonara! Blev dessutom två matlådor, perfekt (även om denna rätt helt klart är som godast nygjord)!

Italiensk pasta, jag använde rörspaghetti
3 st äggulor
1,5 dl vispgrädde
ca 200 g bacon, denna gång använde jag dock två paket bacon skuren i bitar
ca 50 g riven parmesanost, jag använde Parmigiano Reggiano 14 månader från Zeta
Salt
Svartpeppar

Börja med att skära baconet i bitar. Koka upp vatten med salt och koka pastan enligt förpackningens anvisning. Stek baconet gyllenbrunt. Blanda äggulorna med vispgrädde, riven parmesanost, lite salt och svartpeppar. Häll av pastan när den är färdigkokt/al dente och häll pastan i stekpannan med baconet. Häll därefter ned äggblandningen och rör om försiktigt. Garnera med svartpeppar och riven parmesanost.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0