Kolja i lime och chilisås

Igår var det tyst här inne - först en massa jobb och sedan restaurangbesök som jag självklart kommer berätta mer om inom kort! Denna fiskrätt tillagades häromdagen och den fick tummen upp av mig och maken men sonen tyckte den var lite för stark så denna rätt får kallas vuxen-rätt helt enkelt!

Vill också passa på att önska er en trevlig helg!





600 g koljafilé
Fast
potatis
1/2 gul lök
1
lime
salt och
peppar
3 dl vatten
1 fiskbuljongtärning eller fond (1 tärning motsvarar 1 1/2 msk fond)
2 dl matlagningsyoghurt (10 %)
1 tsk
sambal oelek
250 g körsbärstomater

Tina fisken. Sätt ugnen på 200˚C. Skala och koka potatisen. Skala och finhacka löken. Tvätta och finriv limeskalet och pressa saften ur halva limen. Skär fisken i portionsbitar och lägg dem i en ugnssäker form. Krydda med salt och peppar. Tillaga mitt i ugnen, ca 15-20 minuter. Fräs löken i olja i en kastrull. Tillsätt vatten, buljongtärning eller fond och limesaft. Låt såsen koka upp. Vispa i yoghurten och red eventuellt av med lite majsstärkelse utrörd i vatten. Smaka av med salt, peppar och sambal. Dela tomaterna och blanda ner dem i såsen. Häll såsen över fisken och strö över limeskalet och klyftor av resten av limen. Servera med potatisen.

Inspiration: ICA.se


Kommentarer
Postat av: Carina

Smaskigt! Är lite dåliga på att äta fisk här hemma, så detta ska jag försöka testa!

Trevlig helg!

2012-03-30 @ 19:10:06
URL: http://familjenhenemo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0