Lammytterfilé med dillpesto

HÄR hittar ni min tävling!

Tro det eller ej men vi har faktiskt aldrig tillagat lamm här hemma, vi älskar ju kött men vi äter nästan alltid nöt- eller fläskkött. På restaurang däremot äter vi gärna lammkött så när vi skulle ha middag hemma oss oss på trettondagsafton valde vi att tillaga lamm för första gången :)
Vi fick tag i riktigt fina bitar lammytterfilé i charken på vår affär och sedan tog vi två olika recept från kokboken Halv åtta hos mig när vi tillagade dillpeston och madeirasåsen vi hade till köttet. Madeirasåsen blev dock väldigt salt så jag exprimenterade fram en sås som blev god till slut men hade helt andra ingredienser än ursprungsreceptet så den får ni inte receptet på. Vi åt lammfilén med potatisgratäng!







Lammytterfilé med dillpesto

4 port.

ca 800g lammytterfilé (skuren i "subs", 8 st)
Salt och svartpeppar

En knippe dill
0,5 dl pinjenötter
1 vitlöksklyfta
0,5 dl olivolja
1 dl riven ost
Salt

Sätt ugnen på 180 grader. Kör alla ingredienserna till dillpeston i en mixer till en grynig konsistens. Salta och peppra lammfilén och stek filén hastigt på hög värme på båda sidor. Lägg lammfilén (fyra skivor) i en ugnsfast form och brev över dillpeston på filén, lägg sedan resterande fyra skivor på de andra filéerna. Placera en kött-termometer i en av filéerna och ställ in i ugnen till innertemperaturen når 58 grader. När köttet är klart flyttar du filéerna från den ugnsfasta formen så de inte fortsätter tillagas och låter köttet vila en stund innan du skär filéerna i bitar (ej under folie). Servera köttet med potatisgratäng och en god sås.


Potatisgratäng
4 port.

8 potatisar av mjölig sort
2 pressade vitlöksklyftor
1 gul lök
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
2 dl riven ost
Salt
Svartpeppar

Ställ ugnen på 225 grader. Finhacka lök. Skala och skär potatisen i tunna bitar. Lägg ner potatis i en ugnsfast form. Varva med lök och riven ost, avsluta med potatis. Blanda vitlök, grädde, creme fraiche, salt och peppar i en skål. Häll över gräddblandningen över potatisen, se till att all potatis är täckt av grädden för att undvika att gratängen blir torr. Gratinera i ugn i ca 40-50 minuter eller till potatisen är mjuk.

Kommentarer
Postat av: Emmy

Vilken god mat ni bjöd på på trettondagsafton! Soppan ser ljuvlig ut. Och lamm älskar jag. Lagar det mycket sällan själv, men väljer nästan alltid det på restaurang.

2012-01-07 @ 23:35:33
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: anna

ser gott ut tyvärr har jag försökt äta lamm men har väldigt svårt för den smaken

2012-01-08 @ 19:38:45
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Mickan (Gravid v. 29)

Åh, det där såg så himlans gott ut. Satt faktiskt och kikade här inne inatt och jag blev rejält hungrig. :P



Verkligen en djungel. Jag ville ha en Cameleon först men när jag testkörde den så föll den mig inte i smaken längre. Det blir en Emmaljunga City Cross med citykorg. Ska beställa vagnen imorgon. :)



Jag ska absolut kolla in din tävling!

Kram

2012-01-09 @ 19:44:26
URL: http://angel-like.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0