Köttfärssås

Idag tillagades köttfärssås här hemma, gott både med pasta och smörstekt kål för en mer LCHF-vänlig rätt! Tycker den blir extra smarrig när man gör den med bacon och fond för lite mer sälta!



4 port.

ca 500 g nötfärs
1/2 - 1 burk krossade tomater
1 paket bacon
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 tsk röd currypasta
1 dl vatten
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
1 msk koncentrerad kalvfond
Salt och svartpeppar

Finhacka den gula löken. Bryn löken i lite smör i en stekpanna. Pressa ned vitlöken. Bryn köttfärsen och klipp ned baconet. Låt allt bli genomstekt. Rör i krossade tomater, röd currypasta, creme fraiche och grädde samt oxfond. Späd med vatten till lagom konsistens. Salta och peppra efter tycke och smak. Låt småkoka så länge som möjligt för bästa smak. Servera med god pasta och en god sallad alternativt smörstekt kål.

Kommentarer
Postat av: Anette Kärrman

Hallå!

Jag måste bara tala om att den här köttfärssåsen har blivit vår nya favorit. Vi tycker båda att den är supergod!

Vi gillar verkligen dina recept och har faktiskt flera nya favoriter tack vare dig!

Ha en bra helg!

Anette och Ulrik

2011-12-09 @ 19:50:59
Postat av: Elin

Åh denna ska jag absolut testa, just köttfärssås tycker jag är så svårt. Jag lagar det ibland och jag gör den inte lika utan alltid blir det nåt helt annat från förra gången..

2012-01-18 @ 15:31:32
URL: http://elinsrader.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0