2*Förrätter

Här kommer recept på två goda förrätter a la räkcoctail som jag gjort de senaste veckorna! En av dem har jag skrivit om förut men blivit en favorit här hemma så den förtjänar att skrivas om igen. Den andra är ny och var också riktigt god med en hel del hetta :)

Några få timmar kvar innan tävlingen i samarbete med Lyckas med mat går ut så skynda HIT och tävla! Imorgon drar jag två glada vinnare!

Förrätt nr 1



4 port.

300 g färska skalade räkor
1/2 gurka, skalad och tärnad
1 avokado, tärnad
1 mango, tärnad
1,5 lime, saft
3 cm ingefära, finhackad
1 röd chili, finhackad
1 kruka koriander, grovt hackad

Vänd försiktigt ihop alla ingredienser och ställ kallt minst 30 minuter innan servering.


Förrätt 2



4 port.

400 g skalade färska räkor
3 lime, saft
3 tsk sambal oelek
3 salladslökar, finhackad
1/2 vitlöksklyfta, finhackad
1 kruka koriander, grovt hackad
4 skivor vitt surdegsbröd
2 msk smör
1 pressad vitlöksklyfta
salt

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda räkorna med lime, sambal oelek, salladslök, vitlök och koriander. Låt stå kallt minst 30 minuter innan servering. Snitta brödskivorna på hälften och bred på smör och pressad vitlök. Rosta i mitten av ugnen (på bakplåtspapper) i ca 15 minuter. Servera bröder med räkröran!

Inspiration: Halv åtta hos mig


Kommentarer
Postat av: Stephanie

Tack för kommentaren på min blogg! Din blogg innehåller ju också massor av godsaker :)Ha det jättebra!

2011-05-19 @ 21:52:25
URL: http://mskafferi.blogg.se/
Postat av: Wiilow [Foto Tankar Känslor]

MUMS!



vil äta det nuuuu :)



2011-05-19 @ 23:16:44
URL: http://wiilow.blogg.se/
Postat av: Wiilow [Foto Tankar Känslor]

MUMS!



vil äta det nuuuu :)



2011-05-19 @ 23:16:44
URL: http://wiilow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0