Chicken Tikka med gurksallad

Hoppas att ni alla har haft en bra, rolig, underbar helg för det har jag själv haft :) Varit på bröllop i helgen så inom kort kommer bilder upp på allt gott vi blev bjudna på under festligheterna!
Älskar indisk mat, äter gärna indisk mat på restaurang när jag är utomlands för där är den som allra godast! Blir ofta besviken på indisk mat i Sverige då jag tycker de smakar alldeles för lite, då är det bättre att göra egengjord indisk mat som man kan krydda på bäst man vill :) Här kommer ett recept på en god Chicken Tikka med en svalkande gurksallad, jättegod även om jag nästa gång nog kommer ta i lite mindre sötmandel då jag tyckte mandelsmaken tog över lite för mycket!



4 port.

1 påse kycklingfilé (jag tog tinad fryst denna gång)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 msk finhackad ingefära
3 msk tikka masala curry-paste
1,5 dl sötmandel (jag skulle ta mindre nästa gång, max 1 dl)
1 dl matyoghurt
1 dl vispgrädde
Salt

Gurksallad:
1 gurka
1 dl matyoghurt
1 tsk torkad mynta
Salt

Skala och skär lök och vitlök i strimlor. Skär kycklingfilén i mindre bitar och bryn den i lite smör tillsammans med lök och vitlök i en gryta. Krydda med lite salt. Tillsätt krossade tomater, den finhackade ingefäran, currypaste och sötmandel. Låt koka under lock i ca 10 minuter. Plocka upp kycklingen (kontrollera att den är klar, den får inte vara rosa) ur grytan och lägg åt sidan. Använd en stavmixer och mixa såsen jämn. Lägg tillbaka kycklingen i grytan och tillsätt matyoghurt och grädde. Låt koka ytterligare 2 minuter. Under tiden gör du gurksalladen. Hyvla gurkan i långa remsor med en potatisskalare. Blanda gurkan med matyoghurt och mynta, krydda med lite salt. Servera kycklinggrytan med gurksallad och basmatiris.

Inspiration: Tidningen Buffé

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0