Kanelhästar

Julbak nr 2 från denna helg då jag och mina två syskon bakade tillsammans - Kanelhästar! I originalreceptet ska det vara kanelhjärtan men jag tyckte det var roligare att baka dalahästar för att hylla mitt och mina syskons ursprung :)



ca 50 kakor

5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 krm salt
200g kylskåpskallt smör
2 äggulor
Strösocker och kanel till garnering

Mät upp alla ingredienser till mördegen och arbeta för hand eller i matberedare. Låt degen vila kallt i minst 30 minuter. Om degen blir för hård efteråt kan du bearbeta den på bakbordet till den blir smidig igen. Kavla degen ca 2 mm tjock på mjölat bakbord. Ta ut hästar (eller vilken form du vill) med pepparkaksmått och lägg på bakplåtsklädda plåtar. Grädda kakorna i 200 grader i ca 7-8 minuter. Blanda socker med lite kanel och strö över kakorna så fort de kommit ut ur ugnen.

Inspiration: Aftonbladet, Härligt Hemma

Kommentarer
Postat av: anna

jag gjorde dom förra året, riktigt goda

2011-12-19 @ 21:24:36
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Sus

Det receptet tackar jag för! Gillar ju inte pepparkakor så värst.

Jag ska kolla igenom ditt andra goda när mer tid vill med mig!

2011-12-19 @ 23:04:32
URL: http://blomtoken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0