Kyckling i cidersås med ris

Denna rätt gjordes för första gången i förra veckan och var god men skulle jag göra om den skulle jag ha haft i någonting med lite mer sting i för den var lite för tam för mig även om smakerna var goda!

3-4 port.

Ris
300 g palsternacka
1 rödlök
2 äpplen
600 g kycklingfilé
olja
salt & svartpeppar
1 kycklingbuljongtärning
1/2 tsk torkad rosmarin
33 cl äppelcider
2 msk vetemjöl
vatten
1/2 dl vispgrädde
sockerärtor
Lingon

Koka ris enligt förpackningens anvisning. Skala och skär palsternacka i avlånga bitar. Skär rödlök och äpplen i klyftor. Dela kycklingfilé genom att skära varje filé mitt itu på längden. Ta fram en stekpanna med lock. Bryn kyckling och rödlök till kycklingen fått fin färg. Kycklinen ska dock inte vara genomstekt då den blir klar i cidersåsen. Krydda sparsamt med salt och peppar. Tillsätt palsternacksstavar, buljongtärning, torkad rosmarin och äppelcider. Låt koka under lock på medelvärme i ca 10 minuter. Rör sedan ut vetemjöl i några msk vatten till en slät redning och häll ned i grytan under omrörning. Tillsätt vispgrädde. Lägg ned hälften av äppelbitarna och låt koka till såsen tjocknat, ca 3-4 min. Kontrollera att kycklingen är klar. Strö på sockerärtor, resten av äppelbitarna och lite lingon ovanpå den färdiga grytan. Servera med ris.

Kommentarer
Postat av: klös i ösregn

mycke go mat här ..var ett tag sen jag kikade in :-)

2010-10-04 @ 13:40:45
Postat av: Mia

Mums!

2010-10-11 @ 23:16:29
URL: http://miasmagasin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0