Mini-hummerburgare

Till midsommar gjorde jag dessa godingar, nämligen mini-hummerburgare. Jättegoda tyckte alla som provade dem så dessa kan jag absolut göra igen. En liten varning dock - låt degen jäsa i 30 minuter som det står i receptet, inte en minut mer för då växer degen för mycket och du får vanlig storlek på bröden istället för mini. Jag löste det genom att låta bröden gräddas 15 minuter och sedan skar jag ut efter ett glas så jag fick mini-storlek på bröden. 
 
Glad Midsommar på er förresten :)
 
 
20 st

2 frysta tinade humrar
1 kruka dill
1 salladslök (finhackad)
2 msk färskpressad citronjuice
salt och peppar
20 små salladsblad
1 dl majonnäs

Hamburgerbröd:
250 g smör
1/2 liter vatten
100 g (drygt 1 dl) socker
100 g jäst
1,2 kg mjöl
ägg till pensling
sesamfrön

 

Smält smöret och tillsätt vattnet, värm till 37°. Blanda med övriga ingredienser till en smidig deg och låt jäsa cirka 30 minuter. Forma små bröd och jäs på plåt med handduk över, cirka 30 minuter. Pensla med ägg och strö på sesamfrön. Grädda bröden på 200° i cirka cirka 5 minuter tills de får en gyllenbrun yta och är färdiga inuti.

Ta ut hummerköttet och grovhacka. Lägg i en skål. Blanda med grovhackad dill, salladslök och smaka av med citronjuice, salt och svartpeppar. Låt bröden svalna helt innan du delar dem på mitten. Fördela salladsbladen och en klick hummerröra. Fäst på locket och servera.

 

Inspiration: Elle Mat & Vin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0