Restaurangtips - AG

På Kungsholmen i Stockholm finns AG (fd Allmänna Galleriet) som blivit en köttrestaurang i toppklass, hittills har kritikerna varit väldigt nöjda så vi hade höga förväntningar när vi åt middag där igår tillsammans med våra vänner! AG's lokal ligger väldigt anonymt på en tvärgata och du går genom en trappuppgång tre trappor innan du kommer in till själva restaurangen. Direkt när du kommer in möts du av stora köttstycken som hänger uppradade (inget ställe för vegetarianer kan jag meddela) med information om köttsort, när djuret blev slaktat, ursprung osv. Vi valde att beställa efter servitörens rekommendation, AG:s hängmörade nötrygg för 2 personer. Då vi var 4 personer tog vi in både en Porterhouse och en Entrecôte på ben som vi alla kunde dela på. Medium rare var en självklarhet för oss alla :) Tillbehören bestod av stuvad spenat, hash brown, bakad potatis med vitlökssmör, sallad, bearnaissås och rödvinssås. Ett perfekt sätt att äta middag på, alla delar på allt och man får då chansen att prova flera olika köttbitar med olika tillbehör. Porterhouse-biffen var helt underbar, så mör och med en god, grillad smak. Entrecôten var också bra men nu när vi kunde jämföra var Porterhouse-biffen helt klart godare enligt mig. Bakade potatisen med vitlökssmör, bearnaissåsen och rödvinssåsen får också bra betyg av mig! Trots att det var mycket mat till varmrätt orkade vi efterrätt. Jag själv beställde en rabarbersmulpaj med kolakräm som får medelbetyg av mig, jättegod kolakräm och smulpaj men rabarberna var lite för stora bitar och lite för hårda för min smak. Créma Catalana och marängswiss fanns också på bordet och åts upp med god aptit :)

En väldigt bra restaurang som verkligen kan det här med kött! Dock ska man hålla sig borta om man inte gillar rött kött för dessa köttbitar ska inte ätas annat än medium rare! Är riktigt nyfiken på deras hamburgare som blivit utnämnd till Stockholms bästa och rödvinsbrässerad oxsvans med pappardelle så förhoppningsvis blir det fler besök på denna restaurang :)
















Kommentarer
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :)

Tack så mycket!

2011-06-22 @ 12:54:04
URL: http://tokmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0