2 tillbehör till kräftskivan

Som jag skrev om i förra inlägget så gjorde jag två goda tillbehör till våran lilla kräftskiva - en västerbottenpaj och en kräftcheesecake, självklart får ni recepten på dessa godingar!
 
 
Kräftcheesecake
 
300g kavring
100g smör
4 gelatinblad
1 burk kräftstjärtar
4 dl lätt creme fraiche
200g philadelphiaost
1/2 msk torkad dill
2 tsk saft från en citron
1 msk tomatpuré
1/2 tsk salt
1 krm cayennepeppar
1 dl mjölk
 
Lägg smörpapper i botten på en form med löstagbar botten. Skär bort kanterna på kavringen och smula brödet i en matberedare. Smält smöret. Blanda smulorna med det smälta smöret och tryck ut det i formen.

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten 5 min. Häll av lagen från kräftstjärtarna. Krama ur vätskan. Blanda kräftorna med ost, crème fraîche, dill, citronsaft, tomatpure, salt och peppar i en matberedare med kniv. Krama ur gelatinbladen och smält dem i en kastrull i mjölken på svag värme. Låt svalna och blanda ner det i kräftsmeten. Häll blandningen i formen och låt tårtan stelna i kyl några timmar. Garnera cheesecaken med valfria tillbehör, jag tog kokta ägghalvor med rom men du kan också garnera den med kräftstjärtar, dill, citron, gurka eller räkor till exempel.

 

Inspiration: Matplatsen

 

HÄR hittar du receptet på västerbottenpajen!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0