Kräftor

Igår hade vi en liten mini-kräftskiva här hemma hos oss för bara oss i lilla familjen! Vi satt ute på terassen och åt, åt, åt till vi var proppmätta. Vi hade köpt färska smålandskräftor som var stora och goda (även om jag kan tycka att de gärna får vara ännu mer salta), jag hade gjort en västerbottenpaj och till detta hade vi rökt lax, skagenröra, cheddarost, surdegsbröd och salami. Mums, älskar verkligen kräftor och alla goda tillbehör! Sonen smaskade också i sig några kräftor även om det roligaste är att suga dem på magen :)
 
Dagens diskussion hemma hos oss: maken hävdar att man alltid ska ha i massvis med spad när kräftorna ska serveras och jag hävdar att man inte behöver detta då de lagat i sitt spad hela tiden och man serverar dem direkt. Jag tycker att det blir en snyggare uppläggning utan spad och mindre sull, eventuellt att man kan ta liiiite liiiite på botten av uppläggningsfatet (om man har ett djupt sådant) men inte mer. Som du ser på bilderna fick maken sin vilja igenom. Hur gör du - med eller utan spad?
 
 
Västerbottenpaj:
 
Pajdeg:
3 dl mjöl
125 g smör
1 msk vatten

Pajfyllning:
3 dl vispgrädde
3 ägg
150 g riven västerbottenost
salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda ingredienserna till pajdegen och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och ställ formen i frysen i 10 minuter. Nagga pajskalet och förgrädda pajen i tio minuter.
Blanda ingredienserna till pajfyllningen, smaka av med salt och peppar. Häll smeten i den förgräddade pajformen och grädda i ca 25 minuter i 200 grader. Låt pajen svalna något och dekorera pajen med vad du vill, jag hade gräddfil och rökt lax denna gång.

Kommentarer
Postat av: Tant Gul

Oj då! kan tyvärr inte hjälpa er eftersom jag inte äter kräftor. Föredrar räkor. I alla fall ser allt tillbehör väldigt gott ut.

2012-07-28 @ 19:04:18
URL: http://tantgulsblogg.se
Postat av: anna

å vad gott. älskar kräftor(lerhummer) och allt gott till. Jag låter dom alltid efter kokning stå och svalna i spadet över natten sen lägger jag upp dom utan spat innan servering

2012-07-28 @ 21:44:16
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0