Spätta i saffranssås

Nu är det semester på riktigt :) Befinner mig just nu på Västkusten, dit vi åkte igår och här ska vi stanna i en vecka och bo i ett hus vi hyrt tidigare - underbart! Har redan hunnit äta en massa skaldjur, visar bilder senare! Istället får ni idag ett recept på rödspätta i en saffranssås som vi gjorde häromveckan! En lite festligare rätt som gick snabbt att tillaga men nja, måste ändå säga att den var lite för mild för min smak. Lite mer salt och gärna någon mer krydda hade gjort rätten perfekt! Men det är bara att testa igen till man förhoppningsvis hittar en perfekt balans!

HÄR tävlar du om en stor låda med Heinz-produkter - min sommartävling!





2 schalottenlökar
0,5 - 1 kuvert saffran, 0,5 g
Smör
3 msk hummerfond + 7,5 liter vatten
0,5 - 1 fänkål
10 små potatisar
Ca 8 skivor rökt lax
Ca 8 skivor spättfilé
1,25 dl torrt vitt vin
1,5 dl matlagningsgrädde

Hacka löken och fräs den mjuk med saffran i smöret på inte alltför hög värme i en stor panna med hög kant eller vid kastrull. Häll på fond + vatten och rör om. Klyfta fänkålen samt tvätta och halvera potatisarna om de är stora. Lägg ner potatis och fänkål i kastrullen och låt koka i 15 minuter. Kontrollera att potatisen är klar. Lägg en laxskiva på varje spättafilé. Rulla ihop till en rulle. Placera rulladerna med skarven neråt i grytan. Häll på vin och grädde. Lägg på ett lock och låt sjuda i 5 minuter eller till fisken är klar.

Inspiration: Mathem.se

* Mina tankar går idag till Norge och det hemska som hänt där! Jag tänker på alla utsatta, deras familjer, vänner och anhöriga - det är ofattbart och något som inte får hända!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0