Morotskaka

Jag älskar morotskaka men igår var det faktiskt första gången som jag bakade en alldeles själv.... men absolut inte sista gången för mums vad gott det var och inte alls svårt som jag trott tidigare att det varit, busenkelt! Vi åt morotskakan ute på terrassen då det ju varit helt underbart vårväder hela helgen. Nu är det tyvärr desto tråkigare med regn/snö i luften och ruggigt kallt ute. Men vi håller tummarna för att solen snart kommer tillbaka tycker jag!
 
 
3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja (går bra med rapsolja också)
4 1/2 dl rårivna morötter (ca 2 stora morötter)
 
Cream cheese frosting:
 
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost
 
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.  Riv morötterna. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter. Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24-26 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i cirka 50-55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. Låt morotskakan svalna. Vispa alla ingredienser krämigt till frostingen. Bred frostingen över morotskakan när den är sval. Njut!
 
Inspiration: Leila Lindholm
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0