Fläskkotlett i sojasås

För några månader sedan gjorde vi fläskkarré i sojasås som blev så gott, mört och smakrikt och hela familjen gav detta tummen upp. För någon vecka sedan testade vi samma maträtt fast med fläskkotlett på ben istället. Det blev lika god smak men inte lika mört som karré tyvärr trots att jag lät köttet ligga i såsen i 1,5 timme. En annan sak som var ett minus med fläskkotlett med ben var att benflisor kunde lossna från benet och då köttet ligger i en sås är det svårt att se detta, viktigt att tänka på om man ger maten till barn som kanske inte kan känna benbitarna. Så jag rekommenderar att göra denna rätt med fläskkarré helt enkelt.
 
 
4 portioner
 
4 fläskkarréskivor
Salt och svartpeppar
2 dl creme fraiche
3 dl grädde
1/2 dl soja
2 tsk sambal oelek
 
Sätt ugnen på 200 grader. Torka av köttbitarna, salt och peppara. Lägg i en ugnsfast form. Blanda samman creme fraiche, grädde, soja och sambal oelek. Häll blandningen över köttet och sätt in i ugnen i ca 1,5 timme. Servera med pressad potatis och en god sallad.
 

Kommentarer
Postat av: Erica

Jag har gjort denna rätt även på kycklingfilee, ååå det är åxå så gott!!
Kram//Erica

2014-04-08 @ 08:35:56
URL: http://www.ericasmeny.blogg.se
Postat av: Ullis

Jag gör detta med fläskfile. :) Blir mycket bra det också.

2014-04-08 @ 14:25:11
URL: http://ulliso.se/blog
Postat av: Ullis

Förresten, det finns benfri fläskkotlett att köpa. Det har jag också använt, men tycker som sagt att fläskfile är bäst.

Svar: Tack för tipset, det ska jag testa nästa gång :)
Camilla

2014-04-08 @ 14:26:20
URL: http://ulliso.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0