Ännu en kladdkaka

Här kommer det andra receptet på kladdkaka, denna med jordnötter och kolasås på vilket gör att kladdkakan smakar som Snickers - mumsigt med andra ord! Första gången jag gjorde denna gjorde jag utan termometer och då blev kolasåsen väldigt, väldigt rinnig. Andra gången använde jag termometer och då blev kolasåsen perfekt så jag kan rekommendera att man använder termometer som det står i receptet.
 
 
3 ägg
2 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
100g smör
100g hackad mörk choklad
 
1,5 dl grädde
1,5 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
1/2 msk smör
2 dl salta jordnötter
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en springform på ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Smält smör tillsammans med hackad choklad i en kastrull på svag värme under omrörning. Blanda försiktigt ihop alla ingredienser och häll i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna i 30 minuter medan du gör toppingen: Häll grädde, socker och sirap i en kastrull och låt koka ordentligt till 120 grader. Rör om då och då. Ta bort från värmen och klicka i lite smör. Rör om ordentligt och häll i jordnötterna. Häll jordnötskolan över kladdkakan. Servera kladdkakan ljummen eller kall.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0