Skagentårta

En av de nya rätterna jag gjorde till påskbordet var en Skagentårta och den var GALET god! Den kommer jag absolut göra flera gånger i vår och sommar. Jag gjorde denna Skagentårta två dagar innan den skulle ätas och så länge den får ligga i kylskåpet håller den sig bra och är god flera dagar efter att man gjort den. Jag använde frysta räkor med skal (ju mer desto godare tårta såklart) och det funkade utmärkt, bara tina räkorna på tidningspapper någon timme innan du börjar med tårtan. Kan verkligen rekommendera denna smarriga tårta!
 
 

Botten:
Ca 6-8 skivor kavring
75 g rumstempererat smör

Innehåll:

400g räkor med skal
4 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
1 burk färskost med pepparrotsmak
½ dl finhackad dill
2 msk röd stenbitsrom
½ finhackad rödlök
4 st gelatinblad

Garnering:
100g räkor med skal
1 citron i tunna skivor
1 burk röd stenbitsrom
dill

 

Mixa rumstempererat smör och kavring till en smulig massa. Tryck ut bottenmassan i en form med löstagbar botten. Ställ kallt. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 10 min. Skala och hacka räkorna grovt. Blanda dem med ca 3 dl av crème fraichen, majonnäsen och färskosten. Blanda ner finhackad dill, finhackad rödlök och stenbitsrom.

Krama ur gelatinbladen ordentligt. Värm resterande crème fraiche försiktigt i en kastrull. Lägg i gelatinbladen och låt smälta på låg värme under omröring. Häll ner detta i smeten och blanda ordentligt. Häll över smeten i formen och täck med plastfolie. Låt stå i kylen minst 5 timmar, gärna över natten.

Garnera tårtan innan servering med stenbitsrom, skalade räkor, citronskivor och dillkvistar.

 

Inspiration: Matplatsen

 


Kommentarer
Postat av: Trollmamma

Åhhh, must try this one! :) Låter riktigt smarrigt.

2013-04-02 @ 10:19:54
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0