Kycklingpaj

Jag kan verkligen inte göra den här rätten för många gånger utan att tröttna, den är bara sååå god! Dock hade vi färsk kycklingfilé denna gång och nu kommer säkert många gå i taket men jag vidhåller att fryst kycklingfilé som är mörad (fulkyckling som jag också kallar det) är bra mycket bättre att använda än finkyckling. Det blir saftigare och mörare och man slipper få torr kyckling som man får tugga massvis på. Ett tips från mig!
 
 
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gram smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
500-800 gram kycklingfilé
2 pkt bacon
3 dl creme fraiche
2 msk chilisås
100 gram färskost, jag använde Creme Bonjour vitlök och örter denna gång
Salt & peppar

Riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla ingredienser till pajdegen och platta ut i pajformen. Nagga pajdegen och förgrädda i 10 minuter. Strimla kycklingen och bryn den. Klipp ner baconet och bryn även den. Rör ihop färskost, creme fraiche och chilisås i en bunke innan du häller ner blandningen med kycklingen. Smaka av med salt och peppar. Låt det sjuda tillsammans innan du lägger det i pajformen, strö ost över och grädda i ca 25-30 minuter eller tills pajen fått fin färg. Serveras tillsammans med en god kålsallad.


Kommentarer
Postat av: Alfva

Jag tycker faktiskt också (ibland) att fryst kyckling är att föredra, så skönt att jag inte är helt ensam!

2012-09-10 @ 19:43:59
URL: http://alfva.se
Postat av: Elin

Mmm såg gott ut, som så mycket annat som du har här i din blogg :)

2012-09-13 @ 11:37:57
URL: http://elinvictoria.bloggplatsen.se
Postat av: Joline

Tack för din kommentar!! Vilka härliga recept du har på din blogg! Här måste jag titta vidare :)

2012-09-15 @ 10:16:38
URL: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0