Köttfärsragu

I förrgår tillagades en ny maträtt hemma hos oss - en variant på köttfärssås, nämligen köttfärsragu. En god maträtt som tyvärr får lite blek färg så den ser lite tråkig ut men som sagt, gott var det och hela familjen åt med god aptit. Det blev dessutom flera matlådor vilket alltid är ett plus.

Imorgon är sista dagen att tävla om skålar från Ib Laursen, du hittar tävlingen HÄR och på lördag drar jag en lycklig vinnare bland alla er rekordmånga tävlande :)





4-5 port.

ca 400g Rigatoni-pasta
ca 500g nötfärs
1 gul lök
4 dl vatten
1,5 msk grönsaksfond
120 g Philadelphia vitlök & örter
salt & peppar

Riven parmesan

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Finhacka lök och stek i oljan tills den fått färg. Tillsätt köttfärsen och stek den klar. Tillsätt vatten och fond och låt sjuda ca 30 min under omrörning.
Blanda ner philadelphiaosten och smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Blanda ned pastan och rör om. Servera med färskriven parmesan och en god sallad.

Inspiration: Salt & Peppar

Kommentarer
Postat av: Malin

Låter gott - och föredömligt enkelt. Sparas i recept-arkivet. :-)

2012-01-26 @ 08:28:43
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: simone

Jag tycker den ser supergod ut,ja har inte heller så mycket färg på min köttfärsås då ja använder mycket grädde o mjölk i den,och de är faktiskt godare än med massa tomatsmak

2012-01-27 @ 10:59:35
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0