Oxfilé i madeirasås med chilipotatis

Som jag skrev om i förra inlägget var vi hemma hos mina föräldrar i fredags och blev bjudna på en god födelsedagsmiddag! Här kommer bilder och recept på varmrätten - Oxfilé i bitar i madeirasås med chilipotatis. Denna rätt har jag och maken faktiskt ätit för några år sedan då vi tillagade den på nyårsafton. Lika god då som nu är rätten och jag verkligen rekommendera den för lite festligare tillfällen!





4 port.

4 skivor oxfilé, ca 600g

Madeirasås:

2 1/2 dl Arla Köket® vispgrädde
1 msk kinesisk soja
1/2 dl madeira
1 msk grovmalen svartpeppar

12 små potatisar
1 1/2 dl riven ost
1 röd chilipeppar, urkärnad och strimlad
25 g Arla smör
salt

Stek oxfilén i smör i mycket het panna ca 1 min per sida. Tillsätt grädde, soja, madeira och peppar och låt det småputtra ett par minuter. Lägg kött och sås i en ugnssäker form. Sätt ugnen på 225°. Baka potatisen i mitten av ugnen tills den är mjuk, 15 - 30 min beroende på storlek. Skär ett kryss i varje potatis. Blanda potatisen med ost, chili, smör och salt. Hit kan du förbereda. Vid servering: Ta fram rätterna en timma innan de ska in i ugnen. Sätt ugnen på 225°. Sätt in potatisen och köttet i ugnen ca 10 min tills potatisen fått färg och såsen och köttet är genomvarmt. Servera genast, gärna med haricots verts.

Inspiration:
Arla.se - Nyårsmeny


Kommentarer
Postat av: anna

potatisen ser fantastiskt god ut:)



tycker du det är tråkigt att servera smörgåstårta på barndop eller finns det nåt annat?

2012-02-19 @ 19:34:40
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Lena

Mmm det ser riktigt gott ut :)

2012-03-01 @ 11:40:57
URL: http://www.lifestylebylena.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0