Daimtårta

Idag fick vi gäster över på fika så då passade jag på att baka en daimtårta. Den gick snabbt att göra, bara man förbereder den i tid då den ska stå i frysen en timme innan servering. Den är ganska mättande så tårtan räcker till många personer men samtidigt så god att man gärna tar en extra bit!







200 g smör
200 g mörk choklad
4 st ägg
1 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
en nypa salt
1 st dubbel Daim förpackning

grädde:
2 1/2 dl vispgrädde
1 msk florsocker
1 1/2 msk kakao
1 st dubbel Daim förpackning

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör och hackad choklad över vattenbad, rör om och låt svalna lite. Vispa ägg och socker för hand och rör ner chokladsmeten. Rör ihop vetemjöl och salt och blanda ner i smeten. Rör om tills smeten är jämn.
Hacka en dubbeldaim och rör ner i smeten. Smörj en rund kakform och häll i smeten, grädda mitt i ugnen i 15-17 minuter.
Låt kakan svalan i formen och ställ den i frysen i ca 1 timme (eller i kylen över natten). Vispa grädden tillsammans med florsocker och kakao. Hacka daim och rör ner hälften i grädden. Bred grädden över kakan och strö över resterande Daim.

Inspiration: Matplatsen


Kommentarer
Postat av: Ankii

Who...den där såg himmelsk ut.



Ja nu har jag fått min vinst, de fina hjärtformarna. Är så glad för dem så!!

Tusen tack.

Kramiz Ankii

2012-02-20 @ 02:56:48
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: charlotte löfgren

Verkligen något för en gottegris som mig!

2012-02-20 @ 13:06:23
URL: http://matlottzy.blogspot.com/
Postat av: Goda frestelser - en bakblogg

Så gott!

2012-02-21 @ 17:38:52
URL: http://godafrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0