Pizza på nya bakstenen

På festen som jag och maken hade i somras fick vi en baksten av våra fina vänner från Norrland. Idag invigde vi bakstenen då jag och sonen gjorde hemmagjord pizza till lunch. Då sonen är krasslig fick jag stanna hemma från jobbet idag och vad passar då bättre än att göra en rätt som sonen älskar och dessutom kan vara med och tillaga! Med en 2-åring som ska underhållas finns ingen tid att göra egen pizzadeg eller tomatsås och då finns räddningen med färdiga paket med både pizzadeg och tomatsås. Ska förresten inte skylla på sonen, jag hade inte gjort pizzan från grunden ändå för jag tror knappast det blivit godare om jag gjort det själv!
 
Bakstenen får tummen upp av mig! Man ställer in bakstenen i ugnen samtidigt som man sätter på ugnen på 30 grader högre än vad som anges i receptet. Enda nackdelen var att min ugn inte hade plats för bakstenen på nedre delen på grund av "rälsar" man kan sätta gallret på så den får vara på mitten-delen trots att det står att bakstenen ska vara i nedre delen av ugnen men det gick ju jättebra ändå och pizzan blev väldigt god. När pizzan var klar låter man bakstenen vara kvar i ugnen för att kallna och detta tog tid. När jag flera timmar senare skulle använda ugnen igen var bakstenen fortfarande varm så jag fick ställa ut den utomhus för att få den kall så man får vara försiktig när man tar ut bakstenen efter användandet. Nästa gång ska jag testa att baka bröd på bakstenen!
 
 
Enkla pizzan
 
1 frp färdig pizza-sats med deg och tomatsås
Skinka skuren i strimlor
Salami
Riven ost
Oregano
 
Sätt ugnen på 200 grader (230 grader med baksten). Kavla ut degen på ett bakplåtspapper. Bred tomatsåsen över degen. Fördela skinkan, salamin och osten jämt över pizzan. Krydda med oregano. Grädda pizzan i mitten av ugnen ca 15-20 minuter. Servera med en kålsallad.

Kommentarer
Postat av: Lola

Förlåt min okunskap men vad fyller bakstenen för syfte? Aldrig hört talas om en sådan tidigare :O

2012-08-22 @ 01:23:31
URL: http://lolasix.se
Postat av: Katarina

Ja, en baksten gör pizzan knaprig och god!

2012-08-22 @ 04:42:13
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: anna

vad häftigt, stenugnsbakad pizza hemma;)

2012-08-22 @ 10:21:25
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: HemkäraHanna

Åh, vad härligt! Jag vill verkligen också ha en baksten i synnerhet till brödbak.

2012-08-22 @ 15:29:46
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0