Zeta Parmigiano Reggiano

Jag är en Buzzador som ni redan vet och den här gången har jag fått äran att Buzza för tre olika parmesanostar från Zeta med tre olika lagringstider. Som Buzzador får jag chansen att Buzza för olika produkter för vänner, bekanta, släkt och till och med okända människor på olika tillställningar. Jag har tidigare Buzzat för Jogolino yoghurt för barn, Dove balsam och Bepanthen salva. Den här gången ska jag prova att tillreda olika rätter med parmesanostarna som har olika lagringstider.

Historien om Parmesan:
I slutet av 900-talet började munkar dränera de sumpiga markerna norr om floden Po. Snart började gräset växa, med gräset kom korna och med korna kom förstås osten som fick ett eget namn: Grana Padano - den gryniga osten från Po-slätten.
Omkring år 1050 kunde man köpa den närbesläktade "Parmigiano" (osten från Parma) på marknaderna söder om floden Po. Tusen år senare är tillverkningen fortfarande ett hantverk och sker på traditionellt sätt. Ostarna är numera också ursprungsmärkta vilket är ett erkännande som säger att äkta Grana Padano eller Parmigiano Reggiano inte kan tillverkas någon annanstans i världen än i just dessa områden. Märkningen innebär också att ingredienser, tillredning, lagring och smak kontrolleras mycket noga. Bara ostar som uppfyller alla krav perfekt får bära namnet Grana Padano och Parmigiano Reggiano.

Historien om Zeta:
Bakom varumärket Zeta står Fernando Di Luca, italienaren som i början av sextiotalet lämnade sitt hemland för Sverige och kärleken. Idag jobbar hela familjen Di Luca med Fernandos uppdrag: "att ge Sverige lite italiensk smak". Under åren har Di Luca, under varumärket Zeta, satt smak på svenska middagsbord med goda olivoljor, balsamico, antipasto och ost i olika former. På Zetas hemsida får du information om alla deras produkter samt flera goda recept, kan tänka mig att testa flera av dem till detta Parmesan-projekt; Omelett med parmesan, pizza med prusciutto, rucola, parmesan och mozzarella, kalvfärsbiffar med parmesan, vitlök och persilja, basilika- och parmesanaioli samt pastagratäng med tomat, pancetta, mozzarella och parmesan är några av de goda recept som finns på Zetas hemsida.

Mer information om de olika ostarna får du när jag testat dem så håll utkik på bloggen efter nästa Parmesan-inlägg!



Är du intresserad av att bli Buzzador? Kika in på Buzzadors hemsida för mer information och tycker du att det verkar lika skoj som det faktiskt är så registrera dig som Buzzador och ange mitt användarnamn Allimac-a när du registrerar dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0