Sveriges godaste julskinkmacka?

Jag älskar julskinka och julen börjar alltid för mig dagen före julafton med en nygriljerad julskinka på gott bröd med en god senap, längtar redan dit. Jag tjuvstartar dock julfirandet i år med julskinka från Nyhléns Hugosons och ett helt nytt recept på en julskinksmacka som smakar underbart. Jag kallar receptet för Annandagsmackan, när man tröttnat på vanlig julmat och ändå har en liten snutt kvar av julskinkan så slänger man ihop denna goda smörgås på några minuter.





Recept 2 personer:

Valfritt bröd, jag använde mig av ett rustikt surdegsbröd
Snutten av Nyhléns Hugosons julskinka/5 skivor Nyhléns Hugosons julskinka
1/4 purjolök
1 dl creme fraiche
2 msk majonäs
1 msk whiskysenap/dijonsenap
Salt & svartpeppar

Garnering:
Strimlad rödkål
Apelsinklyftor

Skär skinkan i mindre bitar. Finhacka purjolöken. Rör ihop skinka och purjolök i en skål och tillsätt creme fraiche, majonäs och whiskysenap. Smaka av med salt och svartpeppar. Lägg skinkröra på ett gott bröd och garnera med strimlad rödkål och apelsinklyftor. Njut direkt av din goda annandagsmacka!

Om du inte använder dig av köpt senap får du här recept på detta här:

Whiskysenap, 1 burk:
0,5 dl Colemans senapspulver
0,5 dl vetemjöl
1,25 dl kokande vatten
1 krm salt
2 msk brunt farinsocker
2 msk strösocker
1 msk vitvinsvinäger
2 msk whisky
1 msk vispgrädde

Blanda senapspulver och vetemjöl i en skål. Häll på kokande vatten, vispa till en smet. Smaksätt med salt, farinsocker, strösocker, vitvinsvinäger och whisky. Rör ner den ovispade grädden i senapsblandningen och rör allt slätt. Smaka av och tillsätt mer grädde eller socker om du tycker att den är för stark. Häll upp i burk och förvara i kylskåp.


Nyhléns Hugosons är ett företag som tillverkar kött- och charkprodukter av lokala råvaror från gårdar i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Julskinkan tillverkas i Luleå och blev 2010 utsedd till Bästa julskinka i Chark SM. Nyhet för i år är att julskinkan även går att få färdigskivad i påläggsförpackning.

Kommentarer
Postat av: Emma - Mamma till Kira

Mums vad det såg gott ut!

2011-10-31 @ 11:54:16
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0