Köttfärslimpa i tomatsås

Hoppas ni alla har en jättebra helg! Själv har hela familjen varit iväg till en simhall och badat i förmiddags - superhärligt! Ikväll väntar en massa godsaker till middag, vad vi ska äta får ni se senare :)

Denna köttfärslimpa i tomatsås har jag skrivit om en gång tidigare men den är ju så supermumsig att jag måste skriva om den igen, en riktig favorit hos alla här hemma! Servera med en god sallad så blir det en perfekt LCHF-rätt!

Idag är sista dagen att tävla i Lykka.se-tävlingen där du kan vinna presentkort eller en visp! HÄR tävlar du, imorgon drar jag två vinnare!



4 port.

1 gul lök
Smör
ca 600 g köttfärs
2 ägg
1 dl smaksatt färskost, jag tog 4 peppar
1 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Tomatsås:
1 vitlöksklyfta
Smör
1 burk krossade tomater
3 dl vispgrädde
2 msk kalvfond
1/2 dl hackad färsk basilika
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och finhacka löken, stek löken i smör så den blir mjuk. Blanda köttfärsen med ägg, färskost, vispgrädde, kalvfond, den stekta löken, salt och peppar. Forma färsen till en limpa i en ugnsform. Grädda i mitten av ugnen i ca 45-50 minuter.
Skala och finhacka vitlöken till tomatsåsen medan köttfärslimpan står i ugnen. Fräs vitlöken tillsammans med smör i en kastrull/hög stekpanna. Tillsätt krossad tomat, vispgrädde, kalvfond, basilika, salt och peppar. Låt småputtra i ca 10 minuter. Servera såsen med köttfärslimpan och en god sallad (för LCHF) eller kokt potatis.

Inspiration: LCHF Husmanskost med Anna Hallén


Kommentarer
Postat av: jessica

Hej! Skulle du vilja vara snäll och rösta på min bild (Nr 1 Jessica) här: http://www.bloglovin.com/m/3038563/323310461/a/0/aHR0cCUzQSUyRiUyRnRlYW1lbHZza29nZW4uYmxvZ2cuc2UlMkYyMDExJTJGbm92ZW1iZXIlMkZyb3N0YS1udS5odG1s



Det skulle vara jätte snällt!

2011-11-05 @ 18:43:32
URL: http://jessicapetterssons.blogg.se/
Postat av: Helena

Vilken god köttfärsrätt! Den ska jag prova någongång:)

2011-11-05 @ 20:42:51
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0