Kycklingpaj

En av mina absoluta favorit-pajer är den kyckling och bacon-paj som jag brukar göra lite då och då men för att få lite variation gjorde jag häromdagen en ny kyckingpaj, denna gång utan bacon men med smak av tacos och vitkål. Perfekt för er som har barn som är lite kinkiga med grönsaker, här fräser du vitkålen så den blir mjuk och med andra ord "göms" i pajen utan att ditt barn förstår att den äter massa nyttigheter :)

Några få dagar kvar att tävla med Smutronbyn Träleksaker, tävla HÄR om du inte gjort det ännu! Och glöm inte bort att snart kommer en ny tävling för alla er som gillar matlagning så håll utkik :)





4 port.

1 grillad kyckling alternativt några stekta kycklingfiléer
1 gul lök
3 dl skuren vitkål
Salt
1 påse taco-kryddmix
1 burk créme fraiche
1 dl grädde
Smör till stekning
150 gram riven gratängost

Pajdeg

3 dl vetemjöl
125 g smör
2-3 msk kallt vatten

Arbeta ihop degen och ställ den svalt en stund. Skär lök och vitkål i centimeterstora bitar och fräs tills det mjuknar. Dela kycklingen i småbitar och tillsätt den i stekpannan tillsammans med kryddor, créme fraiche och grädde. Rör om och låt puttra en stund.

Tryck ut pajdegen i en pajform nagga skalet och förgrädda ca 10 min på 200 grader. Häll sedan i kycklingröran och strö över osten. Grädda i 225 grader i ca 25 min. Servera med en god sallad till.

Inspiration: Matplatsen


Kommentarer
Postat av: Linnea- Ebbas mamma

Gud vad gott det såg ut!

Måste jag prova någondag, har aldrig testat kycklingpaj :)

2011-05-11 @ 19:49:28
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0