Ännu mer äppelpaj

Igår tipsade jag om te-sorten Applepie från Friggs men denna gång får ni ett nytt recept på riktig äppelpaj som jag gjorde häromdagen :) Med frysen full i äpplen efter fullproppade äppelträd på tomten i höstas så går det supersnabbt att slänga ihop en äppelpaj när det vankas gäster.

Vilken paj tycker du är godast?

Glöm inte tävla hos mig, några dagar kvar innan dragning. Tävlingen hittar du HÄR!

 



250 g smör
5 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1½ dl strösocker

6-8 äpplen
Socker
kanel

Skala äpplena och skär klyftor eller skivor. Vänd runt i socker och kanel efter tycke och smak. Låt stå en liten stund. Rör under tiden ihop ingredienserna till smuldegen med fingrarna. Häll hälften av smuldegen i botten i en pajform. Fördela äpplena över och avsluta med resten av smuldegen. Grädda i 200 grader, ca 25 min, eller tills
pajen fått fin färg och blivit lite knaprig på ytan. Servera med vaniljsås.


Kommentarer
Postat av: hanna

Hej, har du något tips på banankaka? Vet att de säljer en på wholefoods som är jättegod, fullproppad med nötter och kryddor (och banan såklart) men har aldrig lyckats göra en så bra själv. Vad vet du om banankaka?;)

2011-03-18 @ 19:21:02
URL: http://hannafberg.blogg.se/
Postat av: M A T B L O G G E N



Så gott med äppelpaj!



Det jag oftast bakar är nog blåbärspaj med knäckigt pajtäcke.



:-)

Postat av: Coquina

SVAR:HANNA

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig just nu i alla fall då jag aldrig bakat banankaka. Men kanske ska jag leta upp något recept och testa någondag för de brukar ju vara riktigt saftiga och goda :)

2011-03-18 @ 21:42:31
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: anna

tack för din kommentar! vilken trevligt blogg du har:)

2011-03-18 @ 23:39:55
URL: http://blogg.mama.nu/annawest
Postat av: Fina Frun

Älskar olika pajjer men äpplepaj håller i längden

2011-03-19 @ 12:00:03
URL: http://blogg.amelia.se/finafrun

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0