Silviakaka

Jag har länge velat baka en Silviakaka då de ser så goda ut men det var först i somras som jag tog tag i det och verkligen bakade en Silviakaka och mums vad gott det var så det kommer jag absolut att baka igen. Tummen upp från både familjen och våra vänner som var på besök.
 
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1,5 dl kallt vatten
Smörkräm
150g smör
1,5 dl socker
2 äggulor
3 tsk vaniljsocker
 
Kokos
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker poröst till det blir vitt. Häll i det kalla vattnet och rör om försöktigt till allt blandats. Blanda bakpulver och mjöl i en liten skål till allt blivit blandat ordentligt. Vänd sedan ner mjölblandningen i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form med avtagbar botten, ca 24 cm. Grädda mitt i ugnen i ca 20-30 minuter, känn med en sticka som ska vara torr. Ta ut kakan och låt den svalna. Blanda alla ingredienser till smörkrämen i en kastrull och låt den koka på svag värme, rör hela tiden så det inte bränner fast. Låt småkoka i några minuter och låt sedan svalna. Bred ut krämen över kakan och strö över kokos. 
 
Inspiration: Bli min jäst
 

Kommentarer
Postat av: anna

den är supergod

2014-08-31 @ 19:20:56
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Kaffe och Mazarin

Denna måste jag ju bara baka.:)
Ser ju jättegod ut.:)/ Agge

2014-09-14 @ 21:22:59
URL: http://kaffeochmazarinfika.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0