Lax med potatismos och gräslöksmörsås

I förra veckan gjorde vi en sådan god rätt att jag verkligen måste dela med mig till er! Tummen upp från mig och maken men 3-åringen var lite mer skeptisk. Han älskar lax så det åt han med god aptit men såsen var han väldigt skeptisk mot så detta får kanske räknas som en lite vuxnare rätt.
 
 
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxfiléer i en ugnsfast form. Salta laxen rikligt och pressa över lite juice från en citron. Ta ut laxen efter ca 15 minuter, Under tiden laxen är i ugnen så tillagar du såsen.
 

2 st schalottenlökar, finhackade

1 msk olja

1 1/2 dl vitt vin

1 fiskbuljongtärning

3 dl vispgrädde

1 msk pressad citron

75 g smör

3/4 dl gräslök, finhackad

1/2 dl crème fraiche

Fräs löken i olja i en kastrull i ca 2 min. Tillsätt vin, fiskbuljongtärning och grädde och koka utan lock ca 20 minuter, till ca 2 dl återstår. Sila såsen genom en finmaskig sil. Häll tillbaks såsen i en ren kastrull. Blanda ner citronsaft och klicka i smör och låt det smälta under vispning. Tillsätt gräslök och crème fraiche.

Servera såsen med lax och potatispuré eller potatismos.

 

Inspiration: Matplatsen

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0