Svensk Rapsgris Kotlett

Häromdagen skrev jag om Svensk Rapsgris Köttbullar som jag fått testa via Smartson. Smartson har även låtit mig prova Svensk Rapsgris kotletter från Scan och här kommer mitt utlåtande efter att ha testat dem igår!
 
 
Jag vet inte hur många affärer jag letade efter dessa kotletter men till slut hittade jag dem i grannkommunens ICA Maxi. Jag valde att göra kotletterna i en skysås och servera dem med stekt potatis, svartvinbärsgelé och sallad.
Maken och jag ger köttet tummen upp, otroligt saftigt och mört kött med god smak! 3-åringen tyckte dock köttet var för "tuggigt" men kotletter är nog en mer vuxenrätt! Så här tillagade vi våra kotletter:
 
3 port.
 
4 Svensk Rapsgris kotletter från Scan
Salt och peppar
1 morot
1/2 gul lök
ca 3 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk soja
1 tsk svartvinbärsgelé 
1-1,5 dl grädde
Maizena utrört i lite vatten 
 
Salta och peppra kotletterna på båda sidorna. Stek kotletterna på hög värme runtom i lite smör och olja i en traktörpanna så de får fin färg. Slanta moroten och skär löken i större bitar och låt dessa fräsa med. Tillsätt sedan vatten så det täcker kotletterna och låt sjuda på medelvärme. Tillsätt även gelé, soja och köttbuljongtärning samt grädde. Låt sjuda i några minuter. Avsluta med att reda såsen till lämplig tjocklek med maizena. Servera kotletterna och såsen med valfri sorts potatis, svartvinbärsgelé och en god sallad.
 
Vi kommer absolut att testa dessa kotletter igen, mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0