Blåbär- och citronbullar

*HÄR hittar du min senaste kanontävling så skynda dit och tävla =)
 
För ett tag sedan testade jag att baka dessa blåbär- och citronbullar! Ursprungsreceptet sa 8 minuter i ugnen men jag tog ut mina efter 18 minuter då det bara var en degklump vid 8 minuter så antingen måste man höja värmen eller låta de vara inne längre som jag gjorde. De var goda och en annorlunda variant av bullar!
 
 
40 bullar
 
50g jäst för söta degar
150g smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
2 tsk kardemummakärnor, stötta
ca 1,4 l vetemjöl
 
Fyllning:
200g mandelmassa
100g smör, rumstempererat
2 msk marsanpulver
1 st citron, finrivet skal + 1 tsk pressad saft
 
Smuldeg:
100g smör, kallt
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
 
Blåbärstopping:
150g blåbär
2 msk florsocker
1 msk maizena majsstärkelse
 
Till pensling:
1 st ägg
 
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37°. Rör ut jästen i degvätskan. Tillsätt socker, salt och kardemumma. Rör ner nästan allt mjöl, spara lite till utbaket. Arbeta degen 5–10 min. Låt degen jäsa minst 30 min under bakduk. Medan degen jäser kan du göra fyllningen. Riv mandelmassa och blanda den med smör, marsanpulver, citronskal- och saft. Rulla 40 små kulor av fyllningen och ställ kallt.
Dela degen i 40 bitar och rulla varje bit till en rund bulle. Lägg dem i pappersformar och ställ på en plåt. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk. Sätt ugnen på 225°. Gör smuldeg medan bullarna jäser. Blanda smör, socker och mjöl till en smulig deg. Rör sedan ihop blåbär, florsocker och majsstärkelse. När bullarna är färdigjästa, tryck ner en kula av citronfyllningen i varje bulle. Pensla med uppvispat ägg och toppa sedan med blåbärsblandningen. Strö över smuldeg. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 18 min.
 
Inspiration: Matplatsen/Allt om mat

Kommentarer
Postat av: ullie

mmm ser gott ut funderar på tuppkaka till fikat idag

önskar en mysig kväll blir det mello ? Här blir det bänkat framför tv.n =) kram

2013-03-09 @ 15:39:08
URL: http://weberskold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0