Muffinssemlor

Jag har faktiskt aldrig orkat baka egna semlor utan köper alltid mina semlor i dessa tider. Två stycken köpe-semlor har redan hunnit intagas, båda från konditorier - mums! Då man bara orkar några få semlor under en säsong har jag tyckt det varit onödigt att baka egna semlor och trott att de bara skulle bli liggande i frysen till slut i alla fall. Men så fick jag då receptet på dessa muffinssemlor från Arla i förra veckan och mums säger jag bara, de var jättegoda. Dessutom lagom stora i storleken och perfekt att slippa med bullar som ska jäsas utan dessa kan bakas på kort tid efter jobbet och bli klara lagom till kvällsfikat.
 
 
12 st muffinssemlor
 
125g smör, rumstempererat
1 dl strösocker
3 ägg
1,5 dl Kesella Kvarg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 tsk stött kardemumma
 
Fyllning:
1/2 dl mjölk
75g mandelmassa
2 dl vispgrädde
Florsocker
 
Sätt ugnen på 200 grader. Ställ 12 muffinsformar i en muffinsplåt. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget under vispning. Blanda mjöl, bakpulver, salt och kardemumma i en egen skål. Rör ner mjölblandningen i äggblandningen samt kvarg, rör om tills allt blandat sig. Klicka ut smeten i muffinsformarna (ca halva formen ska vara fylld med smet) och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Låt muffinsen kallna (ej i muffinsformen). Skär av ett lock på varje muffins och lägg åt sidan. Gröp ut inkråmet ur muffinsen och blanda detta med mjölk och riven mandelmassa till en kräm. Fyll muffinsen med blandningen. Vispa grädde och lägg en klick på varje muffins. Lägg tillbaka locket och pudra över florsocker. Njut!
 
Inspiration: Arla

Kommentarer
Postat av: Anna

Dom ser goda ut

2013-02-12 @ 16:03:19
URL: http://heltenklaanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0