Bullbak

Häromdagen bakade jag och sonen bullar - våra favoriter med kanel och daim - mums! Fyllde frysen med bullar vilket är perfekt att ha när man blir sugen på någonting gott :) Ikväll är det start av Melodifestivalen och som jag har längtat, älskar detta spektakel. Vi får goda vänner över på middag vilket ska bli väldigt trevligt men alla är också förvarnade att mellan 20.00 - 21.30 så är det soffan och tv-tittande på SVT som gäller :)
 
Ska ni titta på Melodifestivalen ikväll?
 
 
Ca 30-40 bullar

150 gram smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1-1 1/2 dl strösocker
1 tsk kardemumma
12-13 vetemjöl 

Fyllning:
2 dubbeldaim
ca 150 g smör
ca 1 dl strösocker
Kanel

Pensling:
Uppvispat ägg

Garnering:
Pärlsocker

1.Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37°. Smula jästen i en bunke och rör ut med degvätskan. Tillsätt salt, socker, kardemumma och mjöl, spara lite av mjölet till utbakningen. Arbeta degen tills den är blank och smidig, ca 5 min i maskin eller 10 min för hand.

2. Täck över med bakduk. Låt jäsa ca 40 min tills degen är dubbelt så stor. Finhacka daim och pistagenötter.

3. Stjälp ut den jästa degen på väl mjölad arbetsbänk och knåda degen. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del till en tunn rektangulär platta. Riv över smöret med hjälp av ett rivjärn eller bred ut smöret på degen. Strö över daim, kanel och socker. Rulla samman degen från långsidan och skär i rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg dem i bullformar ställda på plåtar. Täck över med bakduk. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 250°.

4. Pensla bullarna med ägg. Strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 10 min tills de fått fin färg.


Kommentarer
Postat av: Katarina

Bullar är så goda, jag har aldrig testat att ha daim i mina, men det låter gott!

2013-02-02 @ 12:06:50
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: anna

gott med bullar

2013-02-02 @ 16:08:24
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Jennie

Lätt ju oxå jätte gott!! Du borde göra en bak/kokbok med alla goda recept:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0