Favoritpajen

Nu var det riktigt länge sedan vi lagade våran favoritpaj men igår var det dags igen - kyckling- och baconpaj! Mums! Har du inte gjort denna förut MÅSTE du göra den nu på en gång :) Dessutom fick jag chansen att premiäranvända min nya pajform från Le Creuset som jag köpt för födelsedagspengar jag fått av min farmor :)
 
 
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gram smör
2 msk kallt vatten

 

Fyllning:

500-800 gram kycklingfilé

2 pkt bacon

3 dl creme fraiche

2 msk chilisås

100 gram färskost, jag använde grekisk vitlök denna gång

Salt & peppar 

 

Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla ingredienser till pajdegen och platta ut i pajformen. Nagga pajdegen och förgrädda i 10 minuter. Strimla kycklingen och bryn den. Klipp ner baconet och bryn även den. Rör ihop färskost, creme fraiche och chilisås i en bunke innan du häller ner blandningen med kycklingen. Smaka av med salt och peppar. Låt det sjuda tillsammans innan du lägger det i pajformen, strö ost över och grädda i ca 25-30 minuter eller tills pajen fått fin färg. Serveras tillsammans med en god sallad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0