Chokladkaka med kokostäcke

Igår bakades en god kaka - en chokladkaka med kokostäcke. I orgiginalreceptet står det att kakan ska vara inne i ugnen 13+10 minuter. Jag skulle tro att jag hade kakan inne 13+25 minuter och då var kanterna på kakan övergräddade och mittendelen på kakan hade kunnat vara inne lite till. Men gott var det absolut och att kakan var lite kladdig i mitten gjorde ingenting, är ju bara mumsigt!



4 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
150g mjukt smör

75g smör
1,5 dl grädde
1 dl ljus sirap
200g kokosflingor

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner det i äggvispet. Blanda till sist ner smöret (jag hade mjukt smör men det var svårt att blanda så nästa gång kanske jag smälter smöret) och rör försiktigt tills allt blandat sig. Grädda kakan i en form på 20*30 cm i 200 gr i nedre delen av ugnen i 13 min. Gör under tiden kokossmeten. Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt sjuda  i 5 min. Bred på kokosen över kakan och grädda ytterligare 10 min (jag hade minst 20-25 minuter) i övre delen av ugnen. Låt svalna och skär i rutor.

Inspiration: Bakverk och fikastunder

Kommentarer
Postat av: Carina

Den lät supergod! Kanske man ska ha den lite längre inne innan man brer på kokosen då? Måste testa den!

Kram!!

2012-05-03 @ 13:15:12
URL: http://familjenhenemo.blogg.se/
Postat av: Katarina

Choklad och kokos är gott ihop!

2012-05-03 @ 14:18:55
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: anna

ser jätte gott ut

2012-05-03 @ 21:01:03
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0