Vinprovning

HÄR tävlar ni i min tävling som pågår i två dagar till så skynda in och tävla!!

Igår var som sagt jag och maken på vinprovning. Där fick vi testa Italienska viner - ett vitt vin, tre röda viner och ett efterrättsvin. Dessa fick vi testa och så här tyckte vi om dem!

Vitt vin - Soave Classico 2010 (ej bild, beställningssortiment, 79 kr). Ett gott, torrt vin som passar till skaldjur, vit fisk och kyckling. Vi fick lära oss att vinet hade en balanserad syra, lång eftersmak och smaker och lukter av blommig ton, mineral, äpple, citrus och päron.

Rött vin - Piaso Rosso (ej bild, beställningssortiment, 65 kr). Ett lätt, ljust rött vin. Ett vin med syra och en del strävhet. Passar till salt mat och ostar.

Rött vin - Campolieti Ripasso (bild, 95 kr). Ett vin med mörk färg. Torrt, medelfylligt vin med lång eftersmak. Passar till kryddsmör, soltorkad tomat, grillat nötkött.

Rött vin - Luigi Righetti Amarone classico della Valpolicella (bild, 179 kr). Ett vin med väldigt mörk färg. Lukt och smak av körsbär. Ett eldigt vin som passar till ostar, vilt och nötkött.

Efterrättsvin - Recioto della Valpolicella (ej bild, beställningssortiment, 159 kr). Ett sött efterrättsvin med rund smak. Ingen strävhet. Passar till t ex vit choklad och färska bär.



Det vita vinet var väldigt gott och jag absolut tänka mig att beställa. Det var ett riktigt mingel-vin då det var lättdrucket med god smak. Till mat kan jag dock tänka mig ett lite tyngre vitt vin. Campolieti Ripasso var ett gott vin och som tur var vann jag detta vin (plus tre andra viner) på jobbets vinlotteri i fredags så det kan vi dricka till en god bit mat inom kort. Amarone-vinet var gott och jag som inte brukar gilla efterrättsviner gillade detta vin.

Kommentarer
Postat av: Camilla - Mamma till André

SV: Tack så mycket! Kul att du kikade in min blogg. Jag ska kolla in dina tävlingar. Tack för tipset! Kram

2012-03-14 @ 01:01:06
URL: http://omdublundar-blogg.se
Postat av: Malin´s Diner

Har faktiskt aldrig varit på vinprovning. Det är något som står på min to-do-list.



Kram Malin

2012-03-15 @ 11:01:49
URL: http://malinsdiner.blogspot.com
Postat av: Malin´s Diner

Har faktiskt aldrig varit på vinprovning. Det är något som står på min to-do-list.



Kram Malin

2012-03-15 @ 11:02:11
URL: http://malinsdiner.blogspot.com
Postat av: Fröken M - Vinn 200:- att shoppa för hos Lajbansson

Åh, jag är en riktig "sucker" för amarone viner - såå gott, men nu för tiden blir det inte av att vi dricker vin så ofta alls...

2012-03-15 @ 22:00:47
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0