Twixkakor

Till sonens kalas gjorde jag twixkakor, ett recept jag hittade hos Jennys Matblogg. Kakorna blev otroligt goda och de fick tummen upp av alla på kalaset. Dock är de väldigt maffiga så skär kakorna i små bitar då det räcker med en liten bit åt gången. Kommer absolut göra dessa igen!



ca 20 kakor

Botten:
4 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
125g rumstempererat smör

Kola:
175g smör
2 dl socker
3 dl grädde
1/2 dl ljus sirap

Garnering:
200g mjölkchoklad

Ställ ugnen på 175 grader. Blanda ihop samtliga ingredienser till botten. Smöret ska vara rumstempererat och behöver inte smältas. Tryck ut degen i en ugnsform på ca 20*30 cm och grädda i ca 20 minuter.
Rör därefter ner alla ingredieser till kolan i en stor kastrull. Och låt koka i ca 40- 50 minuter på låg värme (OBS! För mig tog det över en timme att koka kolan innan den var klar). Gör kultestet för att se när kolan är färdig, den ska bli lagom seg. Bred ut kolan över kakbotten och ställ kallt direkt. Under tiden smälter du mjölkchokladen över ett vattenbad och breder ut detta över den svalnade kolafyllningen. Ställ svalt än en gång. När kakan stått svalt ett tag skär du ut bitar med en vass kniv, väntar du för länge kan det bli svårt att skära i kolan. När du skär kakan kan du också göra fina mönster med en gaffel i chokladen. Låt stå svalt till servering.

Inspiration: Jennys matblogg


Kommentarer
Postat av: Katarina

Ja, de här är så goda och söta!

2012-06-07 @ 08:24:59
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Malin

Mums filibabba!!! Jag gjorde snickerskakor förra veckan. De var inte heller otäcka att tugga på... ;-) dessa måste jag testa!! :-) Ha en fin dag!!

2012-06-07 @ 09:35:22
URL: http://mallakanbaka.blogspot.com
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Såg också dessa. Ser livsfarligt goda ut!

2012-06-07 @ 12:28:15
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Ida

gud vad gott! :) Nu blev jag ju genast sugen på att baka! :p

2012-06-07 @ 20:32:56
URL: http://enjoylifeforreal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0