Choklad/hallontårta

Till midsommar gjorde jag också en choklad/hallontårta som jag aldrig testat förut, den var lättlagad och god men maffig så man orkar bara en liten bit (fördel att den räcker till många). Serverades med vispad grädde och färska hallon.
 
 
200 g Svenskt Smör från Arla
3 dl frysta hallon
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Rör i hallonen så att de tinar.
Lyft kastrullen från värmen. Rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen 20–25 min. Låt kakan kallna. Servera med vispad grädde och hallon.
 
Inspiration: Arla.se

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Choklad och hallon är så gott ihop! Ser mycket smarrigt ut :)

2012-06-27 @ 07:38:32
URL: http://flickanokakorna.se
Postat av: sandra

Ser gott ut! Ska nog prova baka en sån :)

2012-06-27 @ 15:54:17
URL: http://phofos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0