Gulddraken

Gulddraken är Dagens Nyheters pris för de bästa restaurangerna, kaféerna och barerna i Stockholm. Vinnarna utses av Krogkommissionen och startade 2001. Här är vinnarna av Gulddraken:

LYX - Gastrologik vann denna katergori genom att besegra Frantzén/Lindeberg och Mathias Dahlbergs Matsalen. Inte dåligt av en nyöppnad restaurang. Speciellt med Gastrologik är att menyn är helt tom och du väljer bara hur många rätter du vill äta sedan är det upp till kockarna att komponera ihop din meny. En restaurang som absolut står med på listan över restauranger vi vill prova!

BAR - AG vann denna kategori över Pontus! och Little Quarter. AG har underbar mat (kött) men i denna katergori vann de för sina drinkar, vinlista och den tapas som serveras med drinkarna.

MELLAN - Chez Betty vann denna kategori över Volt och Mäster Anders. Medelhavsrestaurang som byter ut sin meny nästan varje dag. Fick fyra plus av krogkommissionen i höstas så låter som en restaurang jag gärna testar!

BUDGET - Blue Light Yokohama vann denna katergori över Ramen Ki-Mama och La Neta. En japansk restaurang på söder. Är inget fan av sushi eller japansk mat överhuvudtaget så detta är ingen restaurang jag känner att jag måste testa.

FYND - Pontus! vann denna katergori över NK:s ost - och charkdisk och Palmyra Kebab. Jag har ätit på Pontus! och gillar restaurangen. Det som gjorde att Pontus! vann denna katergori är deras erbjudande om Birde Nam-Nam där du får äta för halva priset om du äter tidigt eller sent på kvällen.

Listan över restauranger jag vill testa fylls på hela tiden, dessa är några av restaurangerna som står med på listan:

Gotland
Gastrologik
Köttbaren
Ekstedt
Günthers
Pubologi
Wedholms fisk
Lux
Mathias Dahlgren Matbaren
Djuret
Indian Garden
Beirut Café

Restauranger jag gärna besöker igen då det var ett tag sen:

Vassa Eggen
El Diablo
Kungsholmen
Koh Phangan

och en massa fler! Har du någon favoritrestaurang någonstans i Sverige att tipsa om?

Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Jag skulle vilja prova många fler restauranger i Stockholm! Några ställen jag gillar och gärna återkommer till då och då: Kvarnen (bra husmanskost i avslappnad ölhall), Nem Nem Quan (budgetvietnames med bra mat, Söders hjärta (mysigt och gott, mycket vilt) och MoonCake (bra avskalad asiat där man kan får riktigt god pekinganka).



2012-01-22 @ 15:58:37
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Förvirrade Morsan

sv; tack =)

2012-01-22 @ 23:34:14
URL: http://nextpage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0