Ny crème fraiche

Arla har i år precis som tidigare år tagit fram en smaksatt crème fraiche i samarbete med Årets kock. Denna gång är det Årets kock 2011, Tomas Diedrichsen, som fått vara med och smaksätta crème fraichen och han har komponerat ihop en variant med rostad vitlök och timjan. Tomas Diedrichsen har också tagit fram ett recept där du kan använda dig av nyheten från Arla, ett recept som låter jättegott och som jag gärna provar någongång. Just vitlök och timjan är mina favorit smaksättningar så jag tror mycket på den här crème fraichen, så fort jag tetst den återkommer jag till dig med betyg såklart.

Har du testat Arlas nyhet? HÄR kan du kika in och berätta vad du tycker om årets smaksättning!





Recept - Färsbiffar med rostade rödbetor och smakrik potatispuré

4 port.

600 g kalv- eller lammfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
100g tärnad Arla Apetina
1 ägg
1 finriven vitlöksklyfta
½ dl hackad persilja
500g rödbetor
salt och peppar
800g mjölig potatis
2 dl Arla Köket crème fraiche gourmet rostad vitlök&timjan

Blanda färs, salt, peppar, ost, ägg, vitlök och persilja. Forma till biffar och stek dem i smör-&rapsolja 2–3 min på varje sida. Sätt ugnen på 225°. Skala och skär rödbetorna i klyftor. Lägg dem i en ugnssäker form och blanda med smör-&rapsolja, salt och peppar. Rosta i mitten av ugnen ca 25 min. Skala och koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och pressa eller stöt potatisen i kastrullen. Blanda ner crème fraiche och vispa till ett luftigt mos. Servera färsbiffarna med rödbetorna och potatispurén.

Recept: Tomas Diedrichsen för Arla Köket


Kommentarer
Postat av: Angelica

Kika gärna in i min blogg och var med i tävlingen där du kan vinna en valfri vara från Evas underkläder.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0