Saffranskaka

Det är många som bakar Leilas saffranskaka så här i adventstider och då ska väl inte jag vara sämre. Idag bakade jag och sonen hennes saffranskaka samtidigt som vi lagade maten och medan vi åt middag stod kakan i ugnen och vi kunde smaka den goda kakan till kvällsfika efteråt - perfekt. Sonen som inte är så förtjust i sådana här godsaker provsmakade bara kakan, jag åt en halv bit efter att ha ätit mycket till middag medan maken åt några (läs: många) bitar :)
 
 
3 st ägg, gärna ekologiska
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50g smör
1 dl mjölk
0.5g saffran
(1 msk ljus rom) Jag hade ej i detta i min kaka så det är frivilligt
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
smör och kokosflingor till formen
florsocker till garnering
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret tillsammans med saffran, rör i mjölk och eventuellt rom, blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Smöra och bröa en sockerkaksform med smör och kokosflingor. Fyll formen med smeten. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. Låt kakan svalna något innan servering, gärna på ett fat och inte i formen medan den svalnar så kakan inte fortsätter att gräddas i den varma formen. Pudra över florsocker vid servering.
 
Inspiration: Leila Lindholm
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Saffran ger en så fin färg! Gott!

2012-12-06 @ 03:50:16
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0