Oxrullader med pressad potatis

I helgen gjorde jag oxrullader till middag till familjens glädje! Alla åt med god aptit och ändå räckte det till flera matlådor - perfekt! Oxrullader är så praktiskt då det är enkelt att göra och sköter sig själv på spisen så bli inte avskräckta av kok-tiden på en timme.

4 port.

ca 8-10 st innanlår från nöt/lövbiff
8-10 skivor bacon
8 st soltorkade tomater
1 valfri förpackning vitlöksfärskost
1
st
gul lök, hackad
2 msk smör
2 dl grädde
2 dl öl
1/2-1 dl kalvfond 

Lägg ut alla köttskivor på arbetsbänken. Salta och peppra. Dela dem soltorkade tomaterna på längden. Lägg en matsked av vitlöksosten och en halva soltorkad tomat på varje skiva. Rulla ihop och rulla sedan bacon runt om och vik in den sista biten så baconet håller ihop rullen. Stek alla i en gjutjärnspanna så dem blir gyllenbruna runt om. Svetta sedan lök med smör. Slå på kalvfond, öl och grädde. Låt koka på svagvärme i 60 minuter. Servera oxrulladerna med pressad potatis.

Inspiration: Mitt kök/TV4

 

 


Kommentarer
Postat av: Tant Gul

Men åh vad gott!Oxrullader har jag faktiskt inte gjort någon gång. Men min mamma var en fena på att göra goda rullader. Har tänkte på det flera gånger men det har inte blivit av. Tack för påminnelsen. Nu ska jag banne se till att laga det någon dag.

2012-08-27 @ 07:27:17
URL: http://tantgulsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0