Mathems middag nr 2

Nu har du också chansen att tävla om en matkasse från Mathem.se, du hittar tävlingen HÄR!

I dagarna har vi tillagat Mathems matkassemiddag nr 2 och 3, goda vardagsrätter som var snabba att tillaga så från att jag började tillaga maten stod den snabbt på bordet för att avnjutas, perfekt!

Mathems Familjekasse nr 2



Falukorv, stuvade makaroner och persiljemajs

Jag som älskar falukorv och stuvade makaroner blev så glad för denna maträtt. Att det dessutom var recept på ett nytt sätt att tillaga stuvade makaroner som dessutom var busenkelt gjorde mig glad, så här kommer jag alltid tillaga mina stuvade makaroner i fortsättningen.

ca 500g falukorv
smör att steka i

500g pasta
2 msk smör
2 msk mjöl
5 dl mjölk
salt, peppar och ev muskot

1 morot
1/2 rödlök
1 burk majs
1/2 kruka persilja
1 dl matlagningsyoghurt
ev salt och peppar

1. Tärna moroten. Finhacka den halva rödlöken och blanda allt i en skål tillsammans med en burk majs. Hacka persiljan och blanda allt ner tillsammans med matlagningsyoghurt. Smaka ev av med salt och peppar. Låt stå till servering.

2. Koka pastan enligt förpackningens anvisning. Smält smör i en kastrull och låt mjölet fräsa med tills det är ljusbrunt. Tillsätt mjölken, lite i taget under omrörning och låt koka några minuter under omrörning. Lägg i pastan, rör om och smaka av med salt, peppar och ev lite muskot.

3. Skiva falukorven och stek den i en stekpanna i lite smör.

Inspiration: Mathems Familjematkasse

Middagstips nr 3 får ni imorgon!

Kommentarer
Postat av: Annika - drömmen om 11 barn [tävlingar i bloggen]

Klassiskt men gott! :)



Jag vill också prova MatHem... men får vänta o se om dom kommer upp emot Skövdetrakterna :)

2011-11-17 @ 04:14:35
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Hej

Tack för titten!

Jag är ju gärna md och tävlar såklart men ser att Mathem inte lev just i min stad...kanske kan tävla ändå?

2011-11-17 @ 09:06:42
URL: http://endelavoss.blogspot.com
Postat av: Anonym

Stuvade makaroner är inte fel, hade de häromdagen fast med köttbullar :) Tack för påhälsningen hos mig.

2011-11-17 @ 10:28:23
Postat av: marita

stuvade makaroner hör ju helt klart till favoriterna. Det måste jag göra en dag. tack för tipset.



www.californication.se



ha en fin dag

marita

2011-11-23 @ 18:11:20
URL: http://californication.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0