Lax i hummersås med pressad potatis

Igår gjorde vi en sådan god maträtt att jag måste delge mig av receptet. Superenkelt och supergott om du frågar mig :) Älskar pressad potatis till maträtter med mycket sås. Blev också två matlådor - perfekt! Det enda minuset var att i originalreceptet står det att laxen ska vara inne i ugnen i 30 minuter (!!!!). Jag satte timern på 20 minuter för jag tyckte det var alldeles för långt med 30 minuter för lax och ja, redan efter 16,5 minut kollade jag dem och laxen var då helt perfekt. Tur att man inte alltid följer recept till punkt och pricka och nu i mitt recept har jag ändrat tiden så ni slipper äta torra laxfiléer!
Idag har jag varit på bio, såg filmen Waters for elephants och den var bra. Hade inga förväntningar alls innan, visste knappt vad den handlade om så jag blev positivt överraskad! Älskar att gå på bio, är så mysigt!

Rekord i antalet tävlande här på matbloggen i tävlingen i samarbete med Smultronbyn Träleksaker, skoj! Men fortfarande mer än vecka kvar att tävla och vem som helst kan vinna så har du inte tävlat ännu bör du kika in HÄR!







4 port.

3 msk Hummerfond 
1 dl  vatten 
1 dl  crème fraiche 
2,5 dl  mellangrädde 
2 tsk  fransk senap 
Citronpeppar

Sätt ugnen på 200ºC. Lägg laxen i ugnsfast form och strö på citronpeppar. Koka ihop vatten, fond, crème fraiche, grädde och senap i en kastrull. Häll såsen över laxen och tillaga i ugn tills laxen är klar, ca 15-20 minuter. Servera med pressad potatis och sallad.

Inspiration: Tasteline

Kommentarer
Postat av: Modekatt

Åhhh vad gott det såg ut!Jummmiiee!

2011-05-05 @ 11:56:49
URL: http://modekatt.blogg.se/
Postat av: Linnea- Ebbas mamma

Åh vad gott det lät och ser ut :)

2011-05-05 @ 16:55:35
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
Postat av: emmeli

Läs gärna mitt inlägg där jag skriver om ett känsligt ämne för oss unga mammor. Dela gärna med dig av dig åsikt. :)

2011-05-05 @ 19:08:35
URL: http://blogg.mama.nu/emmelilindh/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0