Lasagne

Har lagt ut recept på lasagne flera gånger förut men detta är ett helt nytt recept som jag testade häromdagen. Dessvärre innehöll receptet 1 dl balsamvinäger (jag tog dock 3/4 dl balsamvinäger) och det smakade på tok för mycket enligt mig så nästa gång jag gör detta recept, som för övrigt var väldigt enkelt med bra smak, så kommer jag ta mycket mindre balsamvinäger, 1/4 dl kanske skulle bli lagom för min smak.

Näst sista dagen att tävla om presentkort hos Lyckas med mat så skynda att tävla HÄR om du inte redan gjort det!





4 port.

ca 500 g nötfärs
1 gul lök
1 dl balsamvinäger (jag kommer dock minska detta avsevärt nästa gång, kanske 1/4 dl)
1 burk krossade tomater
örtsalt
Svartpeppar
en nypa socker
Torkad oregano, timjan och dragon 

3 dl creme fraiche
2 dl grädde
2 dl vällagrad parmesanost

Färska lasagneplattor  


Sätt ugnen på 220 grader. Skala och finhacka löken och stek det mjukt i en gryta. Tag av detta och bryn köttfärsen klar, tillsätt balsamvinäger, krossade tomater, örtsalt, peppar, socker och örter. Blanda i lök. Låt puttra så länge som möjligt. Varva köttfärssåsen med lasagneplattor i en ugnsfast form. Avsluta med lasagneplattor. Vispa samman creme fraiche och grädde till en tjock kräm och häll detta över, viktigt att lasagneplattorna blir helt täckta av såsen så de inte blir torrt. Riv osten och sprid ut den i ett jämnt lager. Ställ in formen i nedre delen av ugnen, så inte osten bränns vid. Gratinera i cirka 30 minuter. Servera med en god sallad.

Inspiration: Linneas Skafferi 


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hej!!! Jag har glömt att svara! Men kul att du kikade in hos mig :)



Tack. Ja det är otroligt roligt att få göra barnböcker, just nu jobbas det med en ritkigt spännande app till iPad och iPhone också. Nu har jag en tävling på G, kika gärna i den på bloggen!



Kram!

2011-05-18 @ 11:03:15
URL: http://blogg.mama.nu/ceciliasvensson/
Postat av: fannie

Åh, du har inget tips på någon god maträtt i vegetarisk form? :)

Kör på Qourn's produkter, men vill hitta något nytt och spännande i vegetarisk väg. :)

2011-05-18 @ 20:33:54
URL: http://fanniekarlsson.webblogg.se/
Postat av: Jane

Här ska apas efter!!!! Guuud så gott det låter och ser ut vännen.

Kramar i massor / Jane

2011-05-18 @ 21:59:32
URL: http://blogg.amelia.se/janes/
Postat av: Jenna

Lasagne maste vara en av de basta matratterna ever. Brukar gora och sen ha i kylen om man inte orkar laga mat varenda dag. Och ah sa gott. Ska definitivt prova detta receot. Sambon ar galen i lasagne :)

2011-05-19 @ 18:01:07
URL: http://vardagenmedviggo.blogg.se/
Postat av: anna

tack söta du :}

2011-05-20 @ 10:59:32
URL: http://madeinjapan.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0